sobota 29. prosince 2012

Atlas mraků

Atlas Mraků - David Mitchell

Tuto knížku jsem si chtěl přečíst po shlédnutí traileru na stejnojmenný film. Ukázka mi zaujala, i když jsem jí moc nepochopil, ale docela se mi zalíbila. A také zvučná jména režisérů a dodatek, že to je od tvůrců kultovního Matrixu. Ale říkal jsem si napřed knížka a pak film.

Knížku už mám přečtenou delší dobu a stejnou dobu se o ní snažím něco napsat. Abych tak mohl učinit, musím si jí napřed nechat dojít. Pochopit smysl, jinotaje a tak dále. A jsem u kamene úrazu. K tomu jaksi nedošlo. Ehm.

Děj se odehrává v několika příbězích. Ty jsou navíc vždy přerušeny dalším příběhem, který má jistou souvislost s příběhem předchozím. Ta souvislost je vždy v osobách, ale příběhy jsou vždy v jiné době. Někdo tento styl nemá rád.

Z jednotlivých příběhů si něco odnést lze. Je možné vyčíst nějaká ponaučení, nějaké hluboké myšlenky. Ale celkově z knížky?!

Vlastně mi tato kniha přijde jako sonda do společnosti a jejich rysů v různých dobách a různých situací, které mají trochu přesah do současnosti. Každá postava je jiná. Je jiná jako mrak. A autor se je snaží popsat - vytvořit atlas. To je tak jediné co mi napadá.

Kniha je mumraj. Je to takové patlámo matlámo. Asi to u mě nepadlo na úrodnou púdu. Čte se to ale překvapivě docela slušně. Ale vždy se začátkem nového příběhu to drhne - jako kdybyste rozečetli novou knížku. Neznáte postavy, neznáte pozadí, nevíte kdo s kým, co, jak a proč. A když se chytíte, začně příběh nový. Pak se k tomu zase navrátíte.

Je to moderní literatura.. Kniha byla vydána v roce 2004. Film jsem zatím neviděl a docela by mě zajímalo, co z toho dokázal Holywood udělat, ale slyšel jsem, že to je taky docela mazec. A co vy? Četli jste? Viděli jste? Co jste na to říkali?


1 komentář:

  1. Film som videl a je skvelý. Môžem len odporučiť! Knihu som nečítal, ale tak isto si ju kúpim a prečítam. Tento film si určite pozrite.

    OdpovědětVymazat